Artikelen

De zien, voelen, veranderen aanpak

Veel organisaties geloven helaas juist nog vaak in de analyseren, denken, veranderen benadering.

Zien, voelen, veranderen, draait om het visualiseren van het probleem en de oplossing, het zien, het ervaren ervan, het voelen, en het uiteindelijke veranderen. Bij deze aanpak worden gevoelens die helpen bij verandering versterkt, en gevoelens die nadelig zijn voor een verandertraject getemperd.

De acht stappen voor een organisatieverandering.
1. Zorg voor een gevoel van urgentie.
2. Stel een veranderteam samen.
3. Ontwikkel een verandervisie.
4. Communiceer de visie om draagvlak te creëren.
5. Stel mensen in staat te handelen naar de nieuwe visie.
6. Zorg voor korte termijn successen.
7. Verbeteringen vasthouden en nog meer verandering realiseren.
8. Veranker het nieuwe gedrag in de cultuur.

In de praktijk verloopt veranderen meestal rommelig, de stappen lopen door elkaar heen en herhalen zich. De kern van de zaak is echter altijd het veranderen van het gedrag van mensen.

Aldus Ben Tiggelaar over hoe John Kotter, coauteur van "Onze ijsberg smelt!" kijkt naar verandermanagement.

Delen

Reacties 0

Plaats een reactie