Artikelen

Van rode naar blauwe oceanen

Er zijn drie manieren om meer waarde te bieden zonder de kosten de hoogte in te drijven.

1. Een baanbrekende oplossing bedenken voor een bestaand probleem.
2. Een geheel nieuw probleem ontdekken en het oplossen.
3. Een bestaand probleem opnieuw definiëren en het oplossen.

Richt je op waarde-innovatie en niet op technologische innovatie. Bij marktontwikkeling mag de klemtoon niet liggen op het ontwikkelen van een innovatief product, maar op hoe je dat product op de markt zet.

W. Chan Kim en Renée Mauborgne, twee hoogleraren strategie en auteurs van het boek "Blue Ocean Shift", stelden vast dat ondernemers die met succes nieuwe markten creëerden een visie hebben die hen in staat stelt om geheel andere vragen te stellen dan hun concurrenten. Daardoor ontdekken ze de misvattingen achter lang gevestigde aannames en verleggen ze kunstmatige grenzen die we onszelf onbewust opleggen.

Aldus Bjorn Cocquyt in een MT.nl artikel over hoe we middels nieuwsgierigheid en co-creatie werkelijk nieuwe markten kunnen scheppen. Zoals Steve Jobs het eens verwoorde: Stay hungry, stay foolish, think different.

Van rode naar blauwe oceanen plaatje

Artikel

Delen

Reacties 0

Plaats een reactie