Aanspreken gaat niet over betuttelen en is niet belerend.
Het gaat over bespreken waar je last van hebt. Vaak is dat iets waar anderen ook last van hebben, maar de persoon in kwestie is zich er niet bewust van omdat hij of zij andere normen hanteert.
Veel van onze overtuigingen over goed en fout komen voort uit diep gewortelde heilige gralen die we van huis uit hebben meegekregen. We nemen aan dat deze heilige gralen voor anderen net zo vanzelfsprekend zijn als voor ons.
Je zult in ieder team en project opnieuw moeten vaststellen ‘hoe wij hier met elkaar omgaan’ en samen tot overeenstemming moeten komen over wat in deze specifieke setting acceptabel gedrag is en wat niet.
Door aanspreekbaar te zijn op jouw gedrag, laat je zien dat je rekening houdt met anderen. En door anderen vaker aan te spreken op hun gedrag toon je dat je grenzen stelt aan wat voor jou acceptabel is.
Aldus Gytha Heins, auteur van "Aanspreken? Gewoon doen!", over een waardegedreven dialoog. Er zit veiligheid in gereserveerdheid, maar geen aantrekkelijkheid. We kunnen niet van een gereserveerde persoon houden.