Wetenschappers vroegen rokers een praatje te houden over de voordelen van stoppen met roken tegen andere rokers.
De toehoorders waren niet echt overtuigd en staken na afloop rustig weer een sigaret op, maar de sprekers hadden daar veel minder zin in door hun eigen verhaal.
Iemand overtuigen doe je door de ander te laten werken. Stop met argumenten tegen iemand aangooien, maar laat hem ze lekker zelf verzinnen. Niet te veel, twee of drie werkt het best. Vraag mensen wat de mogelijke voordelen zouden zijn als ze hun gedrag of overtuigingen zouden veranderen. Laat ze desnoods een rollenspel spelen waarbij ze advocaat van de duivel spelen en argumenten verzinnen tegen hun eigen bezwaren. Of stel gewoon heel veel vragen: wat zouden de voordelen zijn als je verandert? Welke problemen zou dit oplossen? Welk positief effect heeft dit op anderen?
Zelfoverreding heeft veel voordelen. Mensen verzinnen redenen die supergoed bij hen passen, dat scheelt jou een hoop denkwerk. Ze voelen veel minder weerstand dan wanneer jij ze iets op probeert te dringen. En ze tuinen in een rare zelfobservatie van hun gedrag. Ze denken: als ik zoveel moeite doe om zoveel voordelen te bedenken, dan ben ik het hier blijkbaar mee eens.
Aldus Chantal van der Leest, auteur van "Waarom perfectionisten zelden gelukkig zijn", in een AD.nl artikel over hoe de omweg vaak het meeste oplevert.