Leiderschap is gericht op ontwikkeling van de persoon zelf en ontwikkeling van de relationele dimensie.
En dat is precies waar emotionele intelligentie op toeziet. IQ ligt voor een groot gedeelte vast, je kunt het trainen door onderwijs, maar naarmate je ouder wordt wordt het steeds moeilijker om nieuwe dingen te leren waardoor je intelligentie nog hoger wordt. Je persoonlijkheid en karakter zijn ook in hoge mate stabiel. Je bent wie je bent. Maar je kunt wel blijven werken aan de vier aspecten van emotionele intelligentie:
1. Zelfbewustzijn.
Het vermogen om een realistische inschatting te maken van je sterktes en zwaktes en hun impact.
2. Zelfregulering.
Het vermogen om je frustraties en impulsen te beheersen.
3. Sociaal bewustzijn.
Het vermogen om de emoties, perspectieven en behoeften van mensen te begrijpen. Dit betreft ook het juist beoordelen wat er in een vergadering, dynamiek van een team of organisatie gebeurt.
4. Relatiemanagement.
Het vermogen om relaties te onderhouden, de moeilijke te managen en beleefd bij te leggen.
Veel grote ondernemingen zeggen ook op dit moment, het maakt niet zo heel veel uit of je nou heel slim bent of niet. We gaan er eigenlijk allemaal vanuit dat er een bepaalde basis is van intelligentie. Maar het onderscheid maak je juist door je emotionele intelligentie.
Aldus Martijn Heemskerk in een Joanknecht.nl webinar over de waarde van het investeren in emotionele intelligentie.