Jij kent vast ook de zin: "Denk niet aan een roze olifant."
En toch trapt iedereen erin. Sterker nog, ook onze overheid doet er vrolijk aan mee. Een campagne "tegen bumperkleven" is niet zo handig natuurlijk, want waar ga je meteen aan denken? Precies, bumperkleven. Gelukkig heeft de overheid hier gekozen voor de slogan "Houd 2 seconden afstand".
Maar het gaat nog lang niet altijd goed. Veel campagnemakers bij de overheid of bij Sire trappen in de "niet-valkuil". Wie het negatieve gedrag afkeurt, krijgt met verschillende psychologische processen te maken. Ten eerste gebeurt dat al door priming. Bij een slogan als "Word geen slaaprijder" activeer je het slaapregister. Onder aan de desbetreffende poster stond ook nog "Zzzzzz", waardoor mensen onwillekeurig gaan gapen. Dat is, zacht uitgedrukt, uiteraard niet zo handig. Dus wat te doen? Focus op wat je wel wilt!
Aldus Edwin Selij, auteur van "Breek je vrij", in een Facebook post over het belang van bewust positief woordgebruik. De kunst is om minder bezig te zijn met overleven, en meer tijd en energie te geven aan leven.