Artikelen

Een ontwikkeling van beïnvloeden en overtuigen

Internet was er nog niet toen ik het boek schreef en ik wil in het boek opnemen hoe internetplatformen dagelijks gebruik maken van de principes.

Naast Sociale bewijskracht, Autoriteit, Schaarste, Consistent gedrag, Sympathie, en Wederkerigheid, heb ik een zevende principe van overtuiging ontdekt, dat ik verder wil uitwerken: Eenheid.

Het idee dat je mensen deel laat uitmaken van je product of dienst, dat je een relatie hebt. Dat maakt het hele proces van overtuigen veel gemakkelijker. Goed voorbeeld van het gebruik van dat principe is co-creatie. Mensen voelen zich geen klant, maar partner en zijn dus veel loyaler.

Denk elke keer voordat je één van de principes wilt inzetten ook na over de ethische kant. Een voorbeeld is schaarste. Vraag je af: Is er ook echt sprake van schaarste, of ben ik aan het manipuleren?

Aldus Robert Cialdini, auteur van "Influence", in een MT.nl artikel van Thijs Peters over een heruitgave van deze Marketing and Sales klassieker, waarin hij ook aandacht wil geven aan sociale media en co-creatie.

Een ontwikkeling van beïnvloeden en overtuigen plaatje

Artikel

Delen

Reacties 0

Plaats een reactie